בת הים היא יצור כלאיים מיתולוגי (או אם תרצו יצור היברידי), במקום שתי רגליים יש לה זנב דג ובין אצבעות ידיה יש קרום שחייה. לספינקס ההיברידי ראש אנושי, גוף אישה, רגלי אריה ובנוסף על כך יש לה כנפיים.
אמנם המיתולוגיה עוסקת במגוון של יצורים היברידיים, בעלי כוונות טובות יותר וטובות פחות, אך כיום אנחנו רגילים לחשוב על המונח "היברידי" בעיקר בהקשר של מכוניות שמונעת גם על ידי דלק וגם על ידי חשמל.
אך יכול להיות שממש בימים אלו עומד לחדור לעולמנו מונח חדש ה"בית ההיברידי" שיכול לשמש גם כמקום מגורים וגם כ…
Gaze House של חברת האדריכלים מטוקיו "אפולו ושות" הוא דוגמה למבנה היברידי שנועד לשני שימושים עיקריים – בית מגורים וגלריה לאמנות עכשווית.
פרויקט המגורים בעל ה-3 קומות הממוקם בעיר Obu שנמצאת מדרום לנגויה בירת מחוז אאיצ'י, משמש גם כחלל המציג לראווה את אוסף האמנות העכשווית של דייריו, וגם כבית מגורים משפחתי לכל דבר ועניין. מטרת האדריכלים הייתה לאפשר חיי משפחה פרטיים לצד חשיפת הגלריה לקהל הרחב.
הלקוח, שמתכנן בעתיד מאוחר יותר להפוך עוד חלל מחללי הבית לגלריה, ביקש מהאדריכלים ליצור סדרה של חללים "גמישים" ככל הניתן. כך נולד הבית ההיברידי שנראה כמו שלוש תיבות המוערמות זו על גבי זו – התיבה הראשונה והקטנה ביותר היא תיבת זכוכית ומעליה 2 תיבות מתכת מגולוונות שיוצרות מראה כהה המבליט את הגלריה שנמצאת בקומת הרחוב. שטח הרצפה הולך וגדל מהקומה הראשונה עד לקומה העליונה. החריגה של הקומה השנייה ביחס לקומה הראשונה מספקת חנייה מקורה לשני רכבים.
החזית הפונה אל הרחוב מעניקה הצצה נדיבה לאולם הגלריה. מפלס הרחוב של חלל הגלריה תוכנן כמרחב שקוע למחצה, כדי ליצור אשליה של הצצה אסורה שתפקידה לפתות את עוברי האורח להתבונן פנימה.
שכבת הבטון החשופה שבגלריה יוצרת את מעטפת הקירות, התקרה והרצפה. הגימורים בקומה זו פשוטים יותר בהשוואה לשאר הקומות, ובמיוחד בהשוואה לאזור המגורים שבקומה העליונה שבה הקירות שצבועים לבן מהווים ניגוד המשכי לאריחים הכהים. מחיצת בטון בחלל הפנימי חוסמת את כניסת אור הטבעי הישיר ומאפשרת למבקרים בגלריה להעריך את יצירות האומנות בסיוע אור מלאכותי שבוקע מגופי התאורה בתקרה.
לחלל המגורים ניתן להגיע באמצעות גרם מדרגות העשוי בחלקו מעץ המספק נגיעה של חום. בקומה ה-3 נמצא חדר המשפחה. הקומות ה-2 וה-3 מוארות באור טבעי הנכנס פנימה דרך חלונות זכוכית גדולים. האור מוסיף לחללים אלו אווירה מרוככת יותר. למבנה יש כניסה נוספת היישר לקומה השנייה שתפקידה לשמור על פרטיות בני המשפחה.
בעיצוב הפנים ובריהוט החללים הושם דגש על צבעוניות מונוטונית המעניקה תחושה של פשטות. הבחירה בסגנון הניטרלי הזה מאפשרת לדיירים להחליף את אוספי האמנות בלי שיצטרכו, פעם אחר פעם, להתאים את עיצוב הפנים לאופי התצוגה.
קרדיט תמונות: Masao Nishikawa